קיימים אתגרים רבים, מולם ניצב הילד במהלך תקופת הגן ובית הספר. פסיכולוגית חינוכית מסייעת לילד או למתבגר בבעיותיו השונות, הצצות במסגרת שהותו במסגרת החינוכית, בעיות שונות כמו בעיות חברתיות, בעיות רגשיות או קשיי למידה. באמצעות תצפית, ראיונות והערכות, מוצע מגוון של פתרונות, בהתאם לבעיה או לקושי המועלה. תפקידיה של הפסיכולוגית הקלינית יכולים לכלול מגוון של תחומים רבים, בין אם במסגרת בית הספר ובין אם במסגרת פרטנית. מהם תפקידיה השונים של הפסיכולוגית ההתפתחותית ומה ההבדלים בין פסיכולוגית חינוכית לפסיכולוגית קלינית חינוכית?
תפקידה של הפסיכולוגית החינוכית
תפקידה המרכזי של פסיכולוגית חינוכית הינו אבחונם והערכתם של תלמידי בית הספר באשר למידת התאמתם למסגרת החינוכית הרגילה וכן סיוע במסגרת הבית ספרית, סיוע הנובע מסיבות שונות. פעמים רבות מייעצת פסיכולוגית חינוכית למורי בית הספר או לבעלי התפקידים האחרים, בנוגע לתכניות מתאימות או מתן סיוע לילדים הזקוקים לעזרה. פסיכולוגית חינוכית עוסקת לא אחת גם בתכנון תכניות מניעה, כמו מניעת נשירתם של תלמידים מהמסגרת הבית ספרית, מניעת אלימות ועוד. עוד היא עוסקת גם בנושאים כמו האקלים החינוכי, בתוכניות הערכה בית ספרית, במתן ייעוץ למורים ולמנהלים ואף בתמיכה וייעוץ להורים במסגרת פרטנית או קבוצתית.
מהי פסיכולוגית חינוכית קלינית
פסיכולוגית חינוכית, בדומה לפסיכולוגית קלינית, הינה בעלת רישוי מתאים למתן שירותי בריאות נפשית. שלא כמו פסיכולוגית קלינית, פסיכולוגית חינוכית מקבלת הכשרה רבה בנושאי חינוך, התפתחות והתנהגות ילדים וכן פסיכולוגיה של הלמידה. אולם, קיימת התמחות נוספת, הנקראת פסיכולוגיה קלינית חינוכית. אם כן, מהי? פסיכולוגית קלינית חינוכית מתייחסת לשני מוקדים שונים: מוקד ראשון הינו הפסיכולוגיה הקלינית של הילד ואילו המוקד השני, הינו פסיכולוגיה חינוכית. פסיכולוגית קלינית חינוכית מתייחסת בטיפולה לתפיסה כי חיי הנפש של הילד ומסגרתו החינוכית משלימים ואף תלויים זה בזה. בתחום הקליני, מתייחסת פסיכולוגית חינוכית קלינית לגישה הדינאמית-התפתחותית ובתחום החינוכי מתייחסת הפסיכולוגית למסגרת החינוכית כמכלול, ואז משמשת כמאבחנת, מטפלת ואף כמייעצת, הן להורים והן למורים, זאת לצד הפעלת תוכניות שונות במסגרת הבית ספרית.
סוגי האבחון השונים אותם מבצעת פסיכולוגית קלינית חינוכית
פסיכולוגית קלינית חינוכית יכולה לבצע, במסגרת עבודתה, מספר רב של אבחונים (בהתאם לקושי או הבעיה). האבחון אותו מבצעת פסיכולוגית חינוכית קלינית נעשה בתחום הלמידה וההתנהגות הרגשית חברתית. במסגרתו של האבחון מאותרות הסיבות לפנייה אליה, ומוצעות דרכים שונות להתמודד איתן. האבחונים, אותם מבצעת פסיכולוגית זו יכולים להיות אבחונים פסיכודידקטיים, שהינם אבחונים מקיפים יותר, הבודקים מאפיינים פסיכולוגים כמו רמת IQ ותפקודים שונים החשובים ללמידה, כמו זיכרון, מוטוריקה וכדומה, וכן אבחונים פסיכולוגים, הבודקים מאפיינים פסיכולוגים שכליים.
הטיפול במצוקות השונות בעזרתה של פסיכולוגית חינוכית
הטיפול בעזרתה של פסיכולוגית חינוכית, מתחיל עם פנייתם של ההורים באופן ישיר, פנייתו של הצוות החינוכי של בית הספר או גורם מקצועי אחר. כדי לבצע את האבחון, אוספת הפסיכולוגית כמה שיותר פרטים ומידע לגבי הילד, בעזרתם של ההורים, של הגורם המחנך (מחנכת הכיתה או הגננת) וכן במסגרת הפגישה מול הילד, דרך אמצעים שונים כמו ציור, שיחה וכדומה. בעזרתם של כלים מהימנים ומקצועיים במיוחד, מתבצע אבחון ונקבע אופן הטיפול. חשיבותם של ההורים במקרים מסוג אלה, הינה רבה במיוחד. חשוב לשמוע מהם על אופן תפקודו של הילד בבית, מהו סדר היום המשפחתי, כיצד הם תופסים את ילדם וכדומה. הטיפול בילד נעשה בקליניקת המטפל, ופעמים רבות משלב גם פגישה בבית הספר או בגן הילדים.