תפקידיה השונים של פסיכולוגית התפתחותית

פסיכולוגית התפתחותית מציעה אבחון, ייעוץ וטיפול, הקשורים בהתפתחותו של הילד וכן תמיכה והכוונה של הוריו, במידה ומתגלים מצבים של עיכוב או לקות התפתחותיים. במסגרת עבודתה, מאתרת ומאבחנת הפסיכולוגית ההתפתחותית בעיות התפתחותיות ומתאימה את שיטת הטיפול לקשייו ובעיותיו השונות של הילד. עבודתה של פסיכולוגית התפתחותית מתייחסת לעיכובים התפתחותיים בתחום השפה, בתחום המוטורי, בתחום הרגשי, וכן בעיות נוירולוגיות או פסיכולוגיות. בנוסף, מתייחסת עבודתה גם לקשיים בתחום הבין אישי כמו הפרעות התנהגות, הפרעות התקשרות והפרעות התפתחותיות נרחבות (כמו אוטיזם, למשל). מלבד אבחון קשייו של הילד, בהיבט ההתפתחותי, והכוונת הוריו או מסגרתו הקרובה לטיפול המתאים, מציעה פסיכולוגית התפתחותית גם טיפול בבעיות התקשורת בין הילד להוריו, סיוע להורים המתמודדים עם לקות ילדם וכן התאמתה של המסגרת כולה, בה מצוי הילד, לקשייו השונים.

התיאוריות השונות, במסגרת עבודתה של פסיכולוגית התפתחותית

פסיכולוגית התפתחותית מטפלת, כאמור, בבעיות התנהגותיות, בעיות חברתיות או בעיות נפשיות אצל הילד, לצד ליוויו וליווי הוריו לאורך כל הטיפול. התיאוריות המרכזיות, עליהן מבוססת עבודתה של פסיכולוגית התפתחותית, הן: תיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה (הנקראת גם " תיאורית ההתפתחות בשלבים, המתייחסת לתהליך ההתפתחות כאל תהליך המורכב משלבים, הנבדלים זה מזה והם אוניברסאליים לכל הילדים), תיאוריית הקונטקסטואליזם, תיאוריות פסיכואנליטיות של התפתחות האישיות (של פרויד, מאהלר ועוד), תיאוריית ההתקשרות של בולבי (התייחסות לצורך הראשוני בהתקשרות עם דמות מטפלת לצורך הגנה וקרבה), תיאוריית שמונת השלבים של אריקסון (המחלקת את תקופת החיים לשמונה שלבים, הבנויים מקונפליקט הדורש פיתרון) וכן התייחסות לרכישת השפה.

במה עוסקת פסיכולוגית קלינית התפתחותית

פסיכולוגית קלינית התפתחותית משלבת בין שתי גישות. הגישה הראשונה, הגישה הקלינית, העוסקת באבחון, טיפול ומתן סיוע לילדים הסובלים מקשיים אישיים, בעיות התנהגותיות ומצוקות נפשיות, והגישה ההתפתחותית, המתייחסת להבנתו של הילד והאתגרים העומדים מולו וכן הקשר בינו לבין הסביבה. טיפולה של פסיכולוגית קלינית התפתחותית מאפשר שימוש בכלים שונים, במסגרת עבודתה, וכן בשיטות אבחון וטיפול שונות, כדי לסייע באופן הטוב ביותר לילד ולבני משפחתו. הטיפול והייעוץ, אותם נותנת פסיכולוגית התפתחותית קלינית, נעשים בנושאים התפתחותיים מגוונים, כמו קשיים ועיכובים בהתפתחות, משברי הסתגלות, קשיי התנהגות, פחדים וחרדות, הפרעות ביחסי הורה ילד ועוד.

הקשיים השונים, בהם נתקלת פסיכולוגית קלינית התפתחותית בקרב ילדים ומתבגרים

ישנם קשיים שונים, השכיחים בקרב ילדים ומתבגרים, הנובעים משלב ההתפתחות בו הם נמצאים. במהלך עבודתה, נתקלת פסיכולוגית התפתחותית קלינית בקשיים נוספים, המתפתחים בילדות, כמו בעיות התנהגות או בעיות בבית הספר, קשיי הסתגלות, הפרעות למידה, הפרעות קשב וריכוז ועוד. בעבודתה מול מתבגרים, נתקלת פסיכולוגית התפתחותית קלינית בקשיים ומצוקות כמו הפרעות אכילה, בעיות התנהגות ואלימות, דיכאון או חרדה, הנובעים אף הם מקשיים, שהינם חלק מהשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים, שלב שהובילם אותם לבעיות מורכבות יותר.

הטיפולים השונים הניתנים לילדים

במסגרת עבודתה של פסיכולוגית קלינית התפתחותית נבחרים הטיפולים, בהתאם ליכולת המילולית ולשלב ההתפתחותי, בו נמצא הילד. מכיוון שילדים צעירים מתקשים לבטא עצמם בדיבור, נעשה שימוש באמצעים אחרים, מלבד השיחה, כמו משחק או ציור. באמצעים אלה משוחזרים המצבים השונים, אותם חווה הילד במהלך יומו וכן מתאפשר ביטוין של מצוקות שונות או קשיים. שיטת טיפול נוספת, על פיה פועלת פסיכולוגית התפתחותית קלינית, מאפשרת את הטיפול באופן עקיף, באמצעות הדרכתם של ההורים. במהלך הפגישות, מעניקה הפסיכולוגית להורים כלים שונים להתמודדות עם קשייו ומצוקותיו של ילדם. בעבודה מול מתבגרים יכולה פסיכולוגית קלינית התפתחותית לעשות שימוש בכלים נוספים, כמו שיחות, למשל, אותן יכולה לקיים בגילאים מבוגרים יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *